Ørerne, nysgerrighed og fingersnilde.
Det er ifølge driftschef Torben Jensen svaret på, hvordan han sikrer, at vores automatiske kasselager har meget få stop.
– Jeg er i virkeligheden doven og vil lave så lidt som muligt. Det sikrer jeg ved, at anlægget hele tiden kører – og den bedste måde at sørge for det på er hele tiden at vedligeholde det, forklarer han.
Derfor har han udviklet en omfattende vedligeholdelsesplan, der betyder, at han og hans team i løbet af et år er hele anlægget igennem ikke mindre end fire gange.
– Desuden lytter vi meget til anlægget, for man kan ofte høre, når mekanik begynder at sige en mislyd, som man bør reagere på.
I det hele taget er driftschefen stor fortaler for en praktisk tilgang til arbejdet på det store anlæg. Der er således ikke specifikke uddannelseskrav for at blive en del af hans team:
– De skal kunne tænke logisk, og de skal kunne bruge værktøj. Det kunne være en mekaniker, en smed eller en ung mand, der går og skruer i biler og motorcykler. For man går ikke i gang med at skrue i en bil, medmindre man er nysgerrig, og man lærer at forstå meningen med værktøj.
Fascineret af mekanik
Kravet til den logiske tankegang har at gøre med, at anlægget er bygget op efter en flowplan.
– Den skal man lære at kende inde i hovedet – så er man allerede kommet langt. Derudover er der nogle grundprincipper, man skal lære, og det kan man også, hvis man kan tænke logisk.
Selv er han oprindeligt udlært klejnsmed.
– Jeg har altid syntes, at tandhjul, valser og mekanik i det hele taget er vildt fedt. Jeg er fascineret af, hvordan man kan få strøm og mekanik til at arbejde i en samhørighed, og hvordan man kan fragte fra A til B, uden at nogen lægger mærke til teknikken bag.
Forfremmet efter kort tid
Torben Jensen blev ansat hos DKI Logistics som driftstekniker 12. juli 2021.
– Jeg kom hjem til Danmark efter syv år i Norge og havde lovet mig selv, at jeg ville tage et halvt år, hvor jeg ikke skulle arbejde, men det holdt ikke. Jeg så på Jobindex, at DKI søgte en driftstekniker på et KNAPP anlæg, som det jeg arbejdede med i Norge. Så det søgte jeg og blev kaldt til samtale næste dag og begyndte mandagen efter. Allerede 1. november samme år blev han forfremmet til driftschef.
– Jeg kan godt lide at arbejde på steder, hvor der sker en masse ting, som man ikke kan forudse, og det gør der her ved DKI Logistics. Der er ikke to dage, der er ens.
Faglig ping-pong
Ud over driftschefen selv består afdelingen af to driftsteknikere og en ni-måneders praktikant fra Aarhus Maskinmesterskole samt en medarbejder, der skal i gang med at uddanne sig til lager- og procesoperatør.
Han forsøger at lære teamet, hvor vigtigt det er, at alle de små, basale ting i anlægget er i orden. Den forkerte hertz-spænding kan have stor impact på hele produktionen.
– Jeg vil gerne dele den viden, jeg har, for jeg har ikke brug for den længere, den dag de slår det sidste søm i.
– Samtidig vil jeg gerne gøre en kedelig tid interessant (den ”kedelige tid” er, når anlægget bare kører problemfrit, red.), og det bliver den ved, at vi har en faglig ping-pong med hinanden.
Fritid på motorcykel
Fritiden holder driftschefen af at tilbringe på sin Honda 600 Transalp:
– Jeg kører motorcykel, når det er vejr til det. Jeg tager også gerne til Assen i Holland og ser race gutterne, og vi tager på weekendtur og ligger i shelter rundt omkring i Danmark.
– Sådan en dag, hvor man kommer kørende hen ad vejen og kan dufte græsset og marken, der bliver høstet. Hvor du har bevægelsesfrihed til at komme steder, hvor ingen biler kommer. Hvor du kan kører gennem skoven og finder noget vand, hvor du kan slå teltet op. Det er livet.
—
Læs også:
Smallstuff: ”Vi er blevet mødt med imødekommenhed og professionalisme”