baby - lagerhåndtering webshop
24.11.2021

Smallstuff: ”Vi er blevet mødt med imødekommenhed og professionalisme”

Pris, kvalitet og kemi afgjorde Smallstuffs valg af DKI Logistics som lager- og logistikpartner.

Det var nedlukningen under corona-pandemien, som gav Sisse Rie Holmer, stifter og direktør for Smallstuff, ro til at tage firmaets lager-situation op til overvejelse:
– Vi har været i gang i 15 år, og vi har lige fra begyndelsen haft eget lager, fortæller hun.
Smalstuff designer og sælger legetøj og interiør til 0-6-årige børn samt uld- og bomuldstøj til 0-3-årige. Smallstuff sælger både via forhandlere og egen webshop.

– Det betyder, at for at drive vores eget lager, skulle vi have ansatte til at tage mod ordrer, pakke og sende. Vi fik en større og større medarbejderstab, fortæller Sisse Rie Holmer, der besluttede sig for at undersøge mulighederne for at outsource:

– Jeg kunne se, at markedet var blevet professionelt nok til at tage vores forretning videre. Det er nemlig vigtigt for os, at vores ting bliver pakket og leveret ordentligt til vores kunder.

– Outsourcing ville betyde, at vi ikke skulle fokusere på lagerdelen, men kunne have større fokus på design og salg. Det er det, vi er bedst til, og det vi skal bruge tid på.

– Ved outsourcing gør man desuden delvist en tidligere fast omkostning til en variabel – og skaber dermed en mulighed for at spare, siger hun.

Professionel og venlig rådgivning

Sisse Rie Holmer kontaktede kunder, leverandører og underleverandører og spurgte, hvilke lager– og logistikfirmaer, man burde have med i sin søgning og hvorfor.

– Jeg endte med fire navne og tog kontakt til alle fire.

Hun fortæller, at efter at have haft eget lager i så mange år, var der dele af processen, hun ikke kendte. Det var for eksempel meget forskelligt, hvordan de forskellige lager- og logistikfirmaer måler og vejer for pick & pack.

– Derfor var jeg nødt til at udvikle min egen inddeling, så jeg kunne sammenligne æbler med æbler.

Til gengæld var det klart for hende, hvad hendes kriterier for valg af samarbejdspartner, var:

– Pris, kvalitet og kemi er vigtige parametre, når man skal vælge de rigtige partnere.

– Jeg oplevede stor forskellighed i, hvor imødekommende man var, da jeg henvendte mig, og det handler jo om at finde en partner, der passer til en.

– Hos DKI Logistics fik jeg en professionel og meget venlig rådgivning helt fra begyndelsen. Det var lige fra at få defineret, hvordan det skulle lande prismæssigt til, hvordan vores varer skulle håndteres. Al praktikken fik vi hurtigt hånd om, fortæller Sisse Rie Holmer.

Tingene er blevet løst med et smil

Da aftalen var på plads, begyndte driften af lagerløsningen. Der var nogle indkøringsproblemer, fortæller Sisse Rie Holmer:

– Men det er der jo i alt nyt. Tingene er imidlertid blevet hurtigt løst med holdningen ”det er en udfordring – det finder vi ud af, hvordan vi gør”. Vi er blevet mødt med imødekommenhed og professionalisme.

Smallstuffs varer er dels på det automatiske kasselager, dels på det analoge lager:

– Der er kort dialog fra salg til drift, så jeg har et billede af, at den samlede forretning hos DKI Logistics er interesseret i mig som kunde. Jens (salgs- og udviklingschef, red.) har været tovholder, og han har været god til at bære os videre og ikke slippe os, før driften kører.

Sisse Rie Holmer fremhæver også, at afdelingschefer på lageret har været med på alle møder, hvilket har betydet, at udfordringerne er blevet løst hurtigt og ordentligt.

Outsourcing bliver en besparelse

– Den nemmeste opgave ville selvfølgelig være, hvis alle varer kunne gå i robotten. Men jeg tror ikke, jeg er den eneste kunde hos DKI Logistics, der har brug for både robotten og det manuelle lager. Vi har flere tusind varer i robotten og måske 20 artikler på det manuelle.

Flytningen til en eksterne partner begyndte med leg og interiør-varerne. Sidst på efteråret flyttes Smallstuffs tøjkollektioner:
– Og tøjet ryger bare lige i robotten, siger Sisse Rie Holmer.

– Hvis DKI skal lære noget af vores proces, så er det værd at sige, at jeg alt for sent fandt ud af, hvad robotten kunne og ikke kunne. Jeg troede, der var meget mere i kassen, end der var, og jeg troede, at der stod en mand for enden af robotten. Jeg troede ikke, at volumenberegningen var så vigtig i forhold til at få pakket kasserne, og derfor var jeg ikke opmærksom på vigtigheden af volumenberegninger, lyder hendes input til overvejelserne hos andre, der overveje at outsource sit lager.

– Jeg er meget tilfreds med samarbejdet med DKI Logistics, fordi de udfordringer, der er dukket op, bare er løst og endda med et smil.

Læs også:
UMAGE: “En meget stærk B2B-lagerløsning”

Har du spørgsmål, så kontakt os

70 20 24 08
sales@dki-logistics.dk

Har du set vores cases?

Se nogle af vores kunder og løsninger.